PROGRAM WYBORCZY

 

Program Zadaniowy dla Gminy Skoczów
 Komitet Wyborczy
„Mała Ojczyzna”

  Kandydat na Burmistrza
Andrzej Bacza

  I GOSPODARKA
II  RYNEK PRACY – BEZROBOCIE
III   OŚWIATA I KULTURA
IV  POMOC SPOŁECZNA
V   URZĄD MIEJSKI
VI   NOWOCZESNE TECHNOLOGIE
VII   FUNDUSZE EUROPEJSKIE
VIII  BEZPIECZEŃSTWO
IX   ORGANIZACJE SPOŁECZNE
X   INFRASTRUKTURA KOMUNIKACYJNA
XI   OCHRONA ŚRODOWISKA REKREACJA I TURYSTYKA
XII   POPRAWA WIZERUNKU I ESTETYKI GMINY

 

 Gmina Skoczów zapewni mieszkańcom godne warunki życia, pracy i wypoczynku na zasadzie współodpowiedzialności i współdziałania społeczności lokalnej oraz zapewni odwiedzającym bogatą ofertę i wysoki poziom obsługi turystycznej, a także zapewni dobre warunki dla inwestowania.

(lipiec 2002r. Strategia Rozwoju Gminy Skoczów)

 I Gospodarka

Dokonanie inwentaryzacji gruntów Gminnych celem praktycznego ich wykorzystania. Utworzenie profesjonalnej oferty dla inwestorów.

-                W ramach istniejącego wydziału Informacji i Promocji Urzędu Miejskiego, zostanie powołane Biuro Doradztwa Dla Przedsiębiorców i Rolników. Biuro zajmować się będzie dostarczaniem wiedzy o najnowszych trendach rynkowych, doradztwem technologicznym, poszukiwaniem kooperantów dla miejscowych przedsiębiorców i wytwórców. Będzie również pełniło rolę punktu informacyjnego dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Wykwalifikowana kadra doradcza po zapoznaniu się z konkretnym przypadkiem, wskaże możliwości pozyskania środków na dofinansowanie działalności (w szczególności środki UE). Udzieli pomocy w przygotowaniu dokumentacji, bądź w przypadkach skomplikowanych wskaże sprawdzony adres firmy, która profesjonalnie zajmuje się opracowywaniem tego typu dokumentacji.

-                  Wszyscy rozpoczynający działalność gospodarczą uzyskają kompleksowo (w jednym miejscu) informacje potrzebne do uruchomienia przedsięwzięcia.

-                  Biuro Doradztwa Dla Przedsiębiorców i Rolników będzie również spełniało funkcję centrum obsługi inwestorów, będzie odpowiedzialne za obsługę informacyjną wszystkich potencjalnych inwestorów na terenie gminy.

-                  Zostanie opracowany Katalog Produktów Gminy Skoczów, który systematycznie będzie wzbogacany o nowe produkty i usługi ( którymi Skoczów może się pochwalić, z którymi może być kojarzony – tak jak w ubiegłych dekadach były to kapelusze, koce, czy FSM). Działania promocyjne można zainicjować między innymi poprzez oznakowanie możliwie szerokiej partii produktów, (bądź zakładów usługowych) różnych producentów ujednoliconym logo, przedstawiającym np.: nazwę gminy oraz jej herb. Największe korzyści wynikające z tego działania promocyjnego będą miały miejsce na obszarze ościennych powiatów. Mieszkańcy tego regionu, którym znana jest nasza gmina, mogą na fali patriotyzmu lokalnego zaopatrywać się w możliwie szeroki asortyment produktów pochodzących z ich terenu. Jednakże również konsumenci z innych rejonów kraju po stwierdzeniu, że te produkty odpowiadają ich wymaganiom, mogą za każdym razem kupować dobrze im znany, wyróżniający się oznakowaniem towar. Koszty produkcji naklejki może ponosić Urząd Gminy.

-                Żeby przyciągnąć firmy (inwestorów), trzeba się najpierw pokazać światu !

 II  RYNEK PRACY – BEZROBOCIE 

Ilość bezrobotnych osób z terenu naszej gminy zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy wynosi od kilku lat od 1200 do 1500 osób. W roku 2005 zarejestrowano tendencję spadkową (w lipcu b.r. 1223 osoby), ale tylko 143 osoby z tej grupy posiadało prawo do zasiłku. Najbardziej niepokojące zjawisko, to bezrobocie długotrwałe (powyżej 24 miesiące) takich osób w roku 2005 było ponad 400. Z analizy danych pochodzących z PUP w Cieszynie wynika, iż były to głównie osoby z wykształceniem gimnazjalnym lub poniżej. Katastrofą jest, że prawie połowa bezrobotnych to osoby młode do 35 roku życia, a ok. 400 to młodzież bez jakiegokolwiek stażu pracy.

            Sytuacja na rynku pracy jest wielokrotnie uzależniona od poziomu wykształcenia, bardzo wyraźnie widać, że wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia maleje zagrożenie ubóstwem. Trudności na rynku pracy w największym stopniu przyczyniają się do ubożenia mieszkańców. Z jednej strony brak pracy, utrata zasiłku dla bezrobotnych uniemożliwiają zarobkowanie, a dodatkowo pozostawanie w bezrobociu przez kilka lat zmniejsza szanse na ponowne zatrudnienie. Z drugiej jednak, wykonywanie niskopłatnej pracy czy zatrudnienie w rolnictwie dla osób posiadających niewielkie gospodarstwa również nie zabezpieczają dochodów rodzin na wystarczającym poziomie. Dlatego dbając o zrównoważony rozwój całej gminy, do czego zobowiązane są jej władze, będzie można stopniowo eliminować najbardziej dokuczliwe zagrożenia wynikające z tego typu zaszłości.

            Należy zdawać sobie sprawę z tego, że Urząd Gminy nie ma możliwości bezpośredniej walki z bezrobociem, ale powinien podejmować działania wspierające działalność gospodarczą. Mogą one polegać na udostępnianiu i uzbrajaniu odpowiednich terenów, stosowaniu ulg podatkowych, doradztwie itp.. Lokalizacja nowych inwestycji w danym regionie uzależniona jest bowiem od wielu czynników. Podstawowymi elementami są m.in. poziom rozwoju infrastruktury oraz jakość kapitału ludzkiego, ale duże znaczenia ma także dobra promocja i sprawna obsługa administracyjna inwestorów oraz lokalne preferencje i udogodnienia tworzone dla pozyskania inwestycji. Dlatego też zostaną podjęte następujące rodzaje działań:

-     Utworzenie Biura Doradztwa Dla Przedsiębiorców i Rolników.

-       Organizowanie okresowych i stałych miejsc pracy przy realizacji i eksploatacji wybudowanych urządzeń infrastruktury technicznej (roboty publiczne).

-       Opracowanie Katalogu Produktów Gminy Skoczów.

-       Koordynacja i wsparcie działań instytucji rynku pracy.

-       Poprawa jakości współpracy z instytucjami i organizacjami pozarządowymi.

-       Modyfikowanie systemu kształcenia pod kątem potrzeb rynku pracy – dane z Urzędu Pracy powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu sieci i profilu nauczania szkół ponadgimnazjalnych, tak by nie „produkowały” one bezrobotnych absolwentów.

-       Rozwijanie systemu przekwalifikowania osób bezrobotnych oraz pracujących, a zagrożonych bezrobociem pod kątem możliwości zatrudnienia – realizacja: Ośrodek Pomocy Społecznej w porozumieniu z instytucjami rynku pracy.

-       Wszystkie decyzje, które mają wpływ na lokalny rynek pracy będą konsultowane z przedsiębiorcami.

 III   OŚWIATA I KULTURA

 Zapewnienie dobrych warunków nauki dzieciom, to jeden z najważniejszych Ustawowych obowiązków władz lokalnych. Zadaniem edukacji jest przygotowanie człowieka do aktywnego udziału w zachodzących na świecie przemianach, a szkoła jest instytucją współtworzącą społeczno-kulturowe oblicze środowiska lokalnego – będziemy dążyć do pełniejszej realizacji powyższej tezy.

 Ścisłe związki każdej szkoły z jej lokalnym środowiskiem społecznym dobrze służą wzrostowi efektywności dydaktyczno – wychowawczej pracy szkoły. Współczesna cywilizacja charakteryzująca się przechodzeniem do społeczeństwa postindustrialnego i informacyjnego, wymaga od wszystkich członków procesu edukacyjnego i kierujących tym procesem władz lokalnych przechodzenia od myślenia krótkofalowego do myślenia strategicznego, obejmującego swym zasięgiem dłuższy horyzont czasowy. Edukacja jest sferą delikatną i wrażliwą, w której nie ma miejsca na podziały polityczne czy partyjne. W planowanej pracy „Strategia Rozwoju Oświaty w Gminie Skoczów” należy uruchomić swoisty pakt dla edukacji – pakt opierający się na wypracowanym w drodze negocjacji i porozumieniu wszystkich środowisk i sił społecznych.

 -     Rozszerzenie oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży poprzez wzbogacenie zajęć pozalekcyjnych i świetlic środowiskowych o naukę języków obcych.

-       Wzbogacenie infrastruktury Biblioteki Publicznej w technologie informatyczne.

-       Edukacja dorosłych: W porozumieniu z Uniwersytetem Śląskim Filią w Cieszynie - Uruchomienie Uniwersytetu III Wieku.

-       Modernizacja i reorganizacja Miejskiego Domu Kultury.

-       Udoskonalanie infrastruktury technologii informatycznych szkół – fundusze unijne i krajowe środki grantowe.

-       Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez wprowadzenie systemu konsultacji pozalekcyjnych, korepetycje dla słabszych uczniów w szkołach.

-       Ujednolicenie rodzajów podręczników w szkołach podstawowych i gimnazjach obowiązujących na terenie gminy Skoczów, a przynajmniej w obrębie jednej szkoły – umożliwi to przekazywanie ich młodszemu rodzeństwu, kupno używanych, natomiast zakup nowych będzie się odbywał centralnie, co spowoduje drastyczną obniżkę cen.

-       Uruchomienie w wybranym przedszkolu oddziału przedszkolnego „na godziny” dla matek mających sprawy do załatwienia w mieście.

-       Nie zmuszajmy młodzieży do szukania wykształcenia poza gminą, kształćmy fachowców dla potrzeb lokalnego rynku pracy. We współpracy z wydziałem edukacji Starostwa Powiatowego, oraz przedstawicielami rzemiosła będzie prowadzona systematyczna weryfikacja potrzeb rynku pracy z kierunkami kształcenia.

-       Jednostka organizacyjna urzędu gminy odpowiedzialna za edukację wprowadzi w ostatniej klasie gimnazjum system skutecznej realizacji zajęć z zakresu przedsiębiorczości.

-        Utworzenie wieloletniej strategii rozwoju oświaty w gminie.

IV  POMOC SPOŁECZNA 

-       Reorganizacja pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie.

-       Żadne dziecko nie będzie głodne ! – Podjęcie skutecznych działań doprowadzających do likwidacji problemu głodnych dzieci w naszej gminie.

-       Wzmocnienie i rozwój zintegrowanej pomocy socjalnej. Uruchomienie profesjonalnej pomocy terapeutyczno – profilaktycznej, wszyscy potrzebujący powinni mieć dostęp do specjalistycznego poradnictwa prawnego, psychologicznego, rodzinnego. Wzorem innych gmin może się tym zająć jedno z lokalnych stowarzyszeń.

-       Zwiększenie udziału organizacji pozarządowych w tworzeniu strategii rozwiązywania problemów społecznych.

-       Podnoszenie profesjonalizmu kadry pomocy społeczne, przygotowanie służb socjalnych do skutecznego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – taniej jest zapobiegać.

-       Organizacja środowiskowych form pomocy dla dzieci i młodzieży.

-       Pomoc rodzinom niezaradnym i niewydolnym w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

-       Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych – wzmocnienie organizacji społecznych zajmujących się pomocą osobą niepełnosprawnym.

-       Likwidacja barier architektonicznych (chodniki na początek !!!)

-       Zwiększanie udziału osób starszych w życiu społecznym – zobowiązanie jednostek kultury i oświaty do inicjowania działań na rzecz tych osób.

-       Przygotowanie kadr pomocowych do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.

-       Objęcie specjalnym programem rodziny niepełne i takie, w których oboje rodziców są bezrobotne.

-       Natychmiastowe przystąpienie do budowy kolejnego budynku komunalnego.

 V   URZĄD MIEJSKI 

Sprawą kardynalną jest skrócenie załatwianych spraw przez Obywateli gminy. W przypadkach prowadzenia spraw skomplikowanych, których nie brakuje, bardzo ważną kwestią jest dostęp Obywateli do informacji na jakim etapie jego sprawa jest załatwiana. Rozwiązanie: (wzorem wielu innych gmin na świecie) każdej sprawie zostanie nadany specjalny numer ewidencyjny, następnie systematyczne będzie umieszczana na stronie internetowej UM „pozycja/poziom” załatwienia danego problemu. Ponadto druki, formularze i wzory dokumentów będą udostępnione w sieci Internet.

 To Wy, Obywatele gminy Skoczów powinniście być najważniejszymi odbiorcami usług świadczonych przez służby komunalne. Jednak obecna rada miasta, burmistrz dowiaduje się o nieprawidłowościach jakie występują w gminie tylko wtedy, gdy ktoś z Was jest na tyle zdeterminowany, że napisze oficjalną skargę, lub osobiście zada sobie trud i dotrze do właściwych służb gminy. O wiele prostszą i skuteczniejszą metodą jest m.in. systematyczne pytanie mieszkańców o ich zdanie w określonych sprawach, pozostawiając możliwość swobodnej wypowiedzi. Taka forma kontaktu z mieszkańcami zostanie wdrożona systemowo przez służby ratusza. Będziecie mieć Państwo realny i bieżący wpływ na to, co dzieje się w naszej gminie. A nie tylko raz na cztery lata w czasie wyborów.

W ważnych sprawach dla gminy wszyscy Obywatele powinni mieć możliwość wypowiedzenia się częściej niż tylko raz na cztery lata. Organizowanie referendów (jak np. w Szwajcarii) jest zbyt drogie, a forma ankietowa pozwala każdemu w wygodny sposób na wyrażenie swego zdania. 

 Obrady Rady Miejskiej Skoczowa będą transmitowane w Internecie.

 Sala sesyjna Urzędu zostanie wyposażona w system elektronicznego głosowania, każdy Obywatel będzie mógł w sieci Internetowej sprawdzić jak głosowali poszczególni radni nad danym projektem uchwały.

 -       Zwiększenie udziału Obywateli w zarządzaniu gminą poprzez systemowe wprowadzenie konsultacji społecznych w sprawach istotnych dla mieszkańców (np. poprzez anonimową lub imienną ankietę)

 

 VI   NOWOCZESNE TECHNOLOGIE

 Konkurencyjność dotyczy w coraz większym stopniu rozwoju sfery usług, szczególnie tych, które wymagają angażowania wysokiej jakości kapitału intelektualnego. Usługi tego rodzaju przynoszą gospodarkom miejskim wysoką wartość dodatkową. Gospodarka oparta na wiedzy i umiejętnościach ludzkich staje się współcześnie szczególnym wyzwaniem dla liderów rozwoju lokalnego. Najbardziej dynamicznie rozwijającymi się sferami społeczeństwa informacyjnego są: e-edukacja, e-medycyna, e-praca oraz e-biznes. Budowa społeczeństwa informacyjnego jest w pierwszym rzędzie dziełem ludzi młodych, z których każdy dysponować winien możliwością realizowania dowolnych form swojej aktywności, niezależnie od tego jaką przestrzeń zamieszkuje i jakie zasoby użytkuje. Społeczeństwo informacyjne staje się także dziedziną aktywności dla małych i średnich przedsiębiorstw o charakterze usługowym. Wiek XXI niesie za sobą szanse, których dotychczas nie mieliśmy. Dzięki rozwojowi technologii informatycznych świat stał się globalną wioską. Już nie można mówić, że nie wypada zostać w tyle, a wręcz kto zostaje w tyle pod tym względem tego po prostu nie ma. Nieodzownym jest, aby nasza gmina i jej mieszkańcy dołączyli do nurtu społeczeństwa informatycznego. Zostanie to osiągnięte m.in. przez:  

Upowszechnianie się komputeryzacji i rozwój narzędzi informatycznych stawia przed społecznością lokalną nowe wyzwania natury społecznej, technologicznej i ekonomicznej.
Władze lokalne winny budzić i wspierać aspiracje społeczności lokalnej w zakresie czynnego uczestnictwa w budowaniu społeczeństwa informacyjnego. Podstawą rozwoju społeczeństwa informacyjnego w perspektywie lokalnej jest włączenie większości gospodarstw domowych do sieci informatycznej oraz wpisanie gminy w Globalną Infrastrukturę Informatyczną, tak w wymiarze technicznym, jak i instytucjonalnym. Bazujące na technikach teleinformatycznych działania administracji publicznej muszą stać się bardziej skuteczne i przyjazne dla obsługiwanych mieszkańców. Szczególnie istotne możliwości związane z rozwojem społeczeństwa informacyjnego tkwią w kreowaniu nowych form uzyskiwania pracy i sposobów jej wykonywania, a także – tworzeniu nowych stosunków międzyludzkich.
 

-       Unowocześnienie sieci teleinformatycznej placówek oświatowych – fundusze unijne.

-       Utworzenie miejsc nieodpłatnego dostępu do sieci Internet dla mieszkańców gminy (np. infokioski).

-       Wprowadzenie systemu informatycznego w Urzędzie Gminy – załatwianie części spraw drogą elektroniczną.

-       Uruchomienie komunikacji elektronicznej mieszkańców gminy z Urzędem Miejskim

-       Dofinansowywanie wymiany przestarzałych systemów grzewczych (robią to ościenne gminy już od dłuższego czasu).

-       Analiza możliwości i wdrożenie technologii umożliwiających korzystanie z lokalnych, odnawialnych źródeł energii, (np. gaz w Pogórzu, źródła geotermalne w Ochabach).

 

VII   Fundusze Europejskie 

Wejście Polski do Unii Europejskiej otwarło szerokie możliwości korzystania z różnego rodzaju funduszy i dotacji zarówno dla samorządów jaki i konkretnych przedsiębiorców. W przypadku rolników są to dopłaty bezpośrednie, a dla przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm innego rodzaju wsparcie finansowe. Podstawowym beneficjentem tych funduszy winien jednak być sektor publiczny, dla którego UE uruchomiła kilka potężnych strumieni finansowych. W Gminie Skoczów ta sfera działalności pozostawia wiele do życzenia. W Urzędzie Miejskim zostanie powołany Wydział ds. Pozyskiwania Funduszy Europejskich. Wydział będzie ściśle współpracował z Biurem Doradztwa Dla Przedsiębiorców i Rolników.

 Podobnie jak w poprzednim zadaniu dotyczącym informacji rynkowej dla rolników, pracownicy wydziału będą służyć pełnym doradztwem w zakresie możliwości korzystania ze wsparcia unijnego.

VIII  BEZPIECZEŃSTWO

 -       Rozbudowa i dokończenie modernizacji systemów oświetlenia drogowego na nowoczesne i mniej energochłonne.

-       Reorganizacja pracy Straży Miejskiej – dostosowanie czasu pracy strażników do potrzeb; poprawa współpracy pomiędzy Strażą Miejską i szkołami w celu lepszego rozpoznawania zagrożeń i szybkiego przeciwdziałania im; zobowiązanie strażników do systematycznego i stałego kontaktu z dyrekcjami szkół i pedagogami; wprowadzenie możliwości prowadzenia wykładów profilaktycznych wśród uczniów klas najmłodszych przez strażników; opracowanie konkretnego katalogu spraw, za które odpowiada służba ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i problematyki lokalnej; poprawa skuteczności działania strażników poprzez właściwie sporządzony system oceny, w którym najważniejszym czynnikiem nie będzie ilość nałożonych mandatów (ale i te czynności strażnik musi wykonywać), niemniej ważne jest to, jakie będą efekty pracy strażników w godzinach nocnych.

-       Zero tolerancji dla wandali. Odszkodowania za uszkodzone mienie gminne przez chuliganów, służby gminne będą dochodzić w Sądzie Cywilnym.

-       Monitoring elektroniczny miejsc najbardziej niebezpiecznych na terenie gminy.

-       Wspólne z mieszkańcami identyfikowanie zagrożeń.

-       Bieżąca analiza potrzeb w zakresie lokalizacji przejść dla pieszych, stanu ich oznakowania - reperacje w momencie potrzeby a nie wg. planu.

-       Wprowadzenie we wszystkich szkołach programu „bezpieczna droga do szkoły”.

 IX   ORGANIZACJE SPOŁECZNE

 Na terenie gminy Skoczów zarejestrowanych jest 56 stowarzyszeń i związków, łącznie z oddziałami OSP. Niektóre z nich od dawna nie funkcjonują. Są stowarzyszenia, które pracują „od działania do działania”, bo tak zostały skonstruowane, są też takie, które pracują cały rok. Jedno jest pewne, większość jest niezadowolona z podziału środków jakimi dysponuje magistrat na dofinansowanie ich działalności. Nieosiągalnym jest, aby wszyscy byli zadowoleni, a tym bardziej, aby wystarczyło na wszystkie potrzeby i działania podejmowane przez organizacje społeczne. Ale jest równie pewne to, aby tych niezadowolonych była mniejszość, a ilość działań społecznie użytecznych była organizowana na wyższym i bardziej profesjonalnym poziomie. Aby to osiągnąć potrzebna jest systematyczna konsultacja społeczna. Władze gminy winny się dwa razy do roku spotykać bezpośrednio z przedstawicielami wszystkich organizacji społecznych, działających na terenie gminy. Wnioski grantowe w dzisiejszej formule będą zachowane, bo to reguluje Ustawa. Natomiast ilość środków jakie Rada Miejska przeznacza na dofinansowanie działalności organizacji społecznych powinna zostać zwiększona co najmniej o 50% przy dzisiaj realizowanych działaniach.

             Samorząd lokalny musi istnieć, z mocy prawa, jako element ustroju państwa. Tymczasem organizacje społeczne powoływane są oddolnie przez indywidualne osoby po to, by wykonywać najróżniejsze, nieobligatoryjne zadania. Organizacje pozarządowe są inne niż samorząd, ani lepsze, ani gorsze. Należy tę „inność”, ku pożytkowi lokalnej społeczności, wykorzystać.

             To, co wnoszą organizacje pozarządowe, to inny sposób działania- „odrobina szaleństwa”.W przeciwieństwie do konserwatywnej, hierarchicznie zbudowanej i czasem skostniałej administracji, siłą napędową organizacji pozarządowych jest chęć zmieniania świata. Dzięki swojej „oddolności” NGO-sy mogą się pochwalić dobrym rozpoznaniem potrzeb społecznych. Przecież wiele organizacji powstało z grup samopomocowych i działa nadal wśród swoich podopiecznych. Któż inny, jak nie oni, najlepiej orientują się w bieżących potrzebach. Ta wiedza, odpowiednio spożytkowana, może być istotną pomocą dla administracji samorządowej. Z uwagi na brak rozbudowanej administracji, NGO- sy mogą szybko i elastycznie reagować na potrzeby środowiska. Kreatywność pracujących w nich osób, nieskrępowana prawnymi ograniczeniami, pozwala na stosowanie ciekawych- nowatorskich rozwiązań. Dzięki tym czynnikom NGO-sy już w tej chwili zapewniają możliwość odciążania sektora publicznego w zakresie m.in.: pomocy społecznej, organizacji czasu wolnego, edukacji. Co ważne, opieranie się na działalności wolontariuszy oraz działanie nie dla zysku sprawiają, że koszty funkcjonowania są niższe. Tak więc te same usługi mogą być świadczone po niższej cenie, z większą efektywnością. Ponadto tylko część budżetu organizacji jest pokrywana z budżetu lokalnego.

 Organizacje pozarządowe są szkołą liderów, osób aktywnych, chcących kształtować otoczenie. Wspieranie ich działalności służy samorządowi, nie jako instytucji, ale jako wspólnocie obywateli. To właśnie suma ich wysiłków w różnych dziedzinach życia społecznego tworzy to, czego elementem są również organizacje pozarządowe, tworzy społeczeństwo obywatelskie. Społeczeństwo obywatelskie, które jest wyrazem ludzkiego przekonania, że razem możemy coś zmienić.

 Różnice pomiędzy oboma podmiotami stanowią jedynie dodatkowy argument na rzecz współpracy. Dają one możliwość wzajemnego uzupełniania działań, tworzą unikalną sytuację kumulacji różnych możliwości zaspokajania potrzeb społecznych, których nigdy nie byłby w stanie osiągnąć każdy z partnerów osobno. Mówiąc inaczej, tam gdzie samorząd nie może podjąć określonych działań, bo na przykład nie zezwalają mu na to przepisy, może to zrobić organizacja. I należy jej to zlecić. Wyjdzie taniej i często lepiej, bo zrobią to ludzie znani w środowisku, a nie np. nieznana nikomu firma z „Pcimia Dolnego”. Tam z kolei, gdzie organizacja nie jest w stanie czegoś zrobić, bo na przykład nie ma stosownych środków, może działać samorząd.

Współpraca samorządu i organizacji pozarządowych ma wymiar bardzo praktyczny: pełniej, lepiej i efektywniej zaspokajane są potrzeby mieszkańców danej społeczności.

 Rola organizacji pozarządowych jest oczywista. One bowiem tworzą te formy organizacyjne, w których ramach aktywni obywatele mogą działać, a więc wyrażać swój udział w życiu publicznym. Bez takiej możliwości nie może istnieć społeczeństwo obywatelskie.

 

X   INFRASTRUKTURA KOMUNIKACYJNA

 Ciągi komunikacyjne to inwestycje kosztowne. Jednak to nerwy gospodarki, nawet na skalę gminy bardzo ważne. Brak wygodnego dojazdu, brak parkingu – to brak klienta w przedsiębiorstwie.

Istniejące drogi w naszej gminie, choć systematycznie remontowane, pozostawiają wiele do życzenia. Ulice w centrum miasta i dojazdowe są jego wizytówką. Jaka to wizytówka, wszyscy widzimy – nienajlepsza mówiąc oględnie. Ulica Mickiewicza, czy ul.Górny Bór to najdłuższe ciągi komunikacyjne w samym centrum Skoczowa. Chociaż ich właścicielem jest Powiat, to wydaje się, że samo pokazywanie palcem w stronę Cieszyna nie na wiele się zda. Te konieczne inwestycje zostaną potraktowane priorytetowo, obojętnie z jakiego źródła zostaną sfinansowane.

            Dogodna, bezpieczna i estetyczna infrastruktura komunikacyjna to zwiększenie poziomu inwestycji, co przyczyni się do przyrostu miejsc pracy w mieście i wzrostu jego dochodów, poprawy produktywności, a to pozwoli zwiększyć konkurencyjność naszych przedsiębiorców.

W związku z budową drogi ekspresowej S1 należy przystąpić do przeglądu oznakowania ulic i jego korektę.

  

XI   OCHRONA ŚRODOWISKA REKREACJA I TURYSTYKA

 Gmina Skoczów posiada niewykorzystany potencjał w zakresie rozwoju turystyki. Ten obszar rozwoju jest szansą na szybki rozwój w oparciu o niepowtarzalne walory turystyczne i historyczne. Wysoka konkurencyjność gmin ościennych w zakresie turystyki powoduje, że aby stać się interesującą dla turystów musimy utworzyć ciekawą dla przyjezdnych ofertę.

Atutami gminy Skoczów niewątpliwie są:

Korzystne, węzłowe położenie komunikacyjne, strefa nadgraniczna, bliskość ośrodków akademickich, położenie na styku obszarów zwiększonej aktywności ekonomicznej oraz obszarów aktywności turystycznej.

Należy wszystkie te aspekty odpowiednio wykorzystać i rozbudowywać.

 Wszyscy znamy widok wzgórza „Kaplicówka” w Skoczowie. Kojarzy się on z wolną przestrzenią, zielenią rosnącej tutaj roślinności i wspaniałą panoramą Beskidów. Taką chcielibyśmy przekazać „Kaplicówkę” następnym pokoleniom. Wasze poparcie (5 tysięcy zebranych podpisów) spowodowało, że teren ten w przyszłości nie będzie przeznaczony na działki budowlane, a pozwoli cieszyć się ludziom otwartą przestrzenią. Dlatego też zostanie utworzony i zagospodarowany Park Przyrodniczo – Krajobrazowy KAPLICÓWKA z wydzielonymi miejscami dla rekreacji, sportu i kultu religijnego. Włączenie tego zespołu w zintegrowany plan szlaków spacerowych i odpowiednie zagospodarowanie wraz z zapleczem turystycznym, pozwoli na pełne ekonomiczne i estetyczne funkcjonowanie tego dobra jakim dysponujemy. Pewnym jest, że przynajmniej część turystów odwiedzających dziś Ustroń i Wisłę skróci swą drogę i z chęcią skorzysta z walorów tej propozycji. Dzięki temu lokalni usługodawcy będą mogli rozwinąć swoją działalność.

Inwestycje w ochronę środowiska są kosztowne, ale istnieje wiele możliwości uzyskania wsparcia na ich prowadzenie (m.in. wojewódzki fundusz ochrony środowiska, środki z Unii Europejskiej).

Podniesienie i wyrównanie standardów dostępu mieszkańców do usług świadczonych przez miejski system gospodarki wodno–ściekowej jest podstawowym uwarunkowaniem rozwoju miasta, a jednocześnie – przejawem realizacji zasad kreacji rozwoju gminy związanych z ideą rozwoju zrównoważonego. Ograniczanie ilości zanieczyszczeń przedostających się do wód powierzchniowych, gleby i powietrza poprawia jakość środowiska zamieszkania, a w wymiarze ekonomicznym – poprawia lokalizacyjną atrakcyjność terenów przeznaczonych do zainwestowania i wpływa na wzrost obrotów na miejskim rynku nieruchomości.
Poprawa warunków życia, wzrost skali świadczonych usług w zakresie gromadzenia i utylizacji ścieków komunalnych i przemysłowych, a także zmiana technologii stosowanych w gospodarce wodno–ściekowej przyczyniać się będą do obniżenia jednostkowych kosztów świadczonych usług. Porządkowanie i rozbudowa gospodarki wodno–ściekowej odbywać się będzie przy finansowym wsparciu zewnętrznym.

Co będzie wykonane priorytetowo:

-       Opracowanie szczegółowej oferty turystycznej i rekreacyjnej gminy.

-       Udział we wszelkich przedsięwzięciach promocji turystycznej Gminy będzie się odbywał w kooperacji z miejscowym biznesem związanym z tą sferą działań. Działania odrębna tylko zwiększają koszty i zwykle są często niespójne.

-       Przygotowywanie ofert wydłużających sezon turystyczny.

-       Pokrycie terenu gminy siecią zharmonizowanych plansz informacyjnych, przedstawiających miejsce w którym się obecnie turysta znajduje.

-       Budowa parkingów, wiat i miejsc odpoczynku w miejscach atrakcyjnych pod względem turystycznym. Wały Wisły to miejsca latem odwiedzane najczęściej przez społeczność gminy oraz w jeszcze większej ilości turystów. Zostaną wyznaczone i przygotowane miejsca do kąpieli wodnych i słonecznych – w powiązaniu z płatnymi i przygotowanymi parkingami, które poza funkcją parkingu mogą w okresie letnim oferować drobne usługi gastronomiczne.

-       Wzbogacenie sieci szlaków pieszych i rowerowych.

-       Rozwinięcie systemów selektywnego zbioru odpadów komunalnych we wszystkich sołectwach gminy.

  XII   POPRAWA WIZERUNKU I ESTETYKI GMINY

Na to zadanie składać się będzie całokształt pomniejszych działań związanych między innymi z ochroną środowiska oraz reorganizacją gminnej infrastruktury technicznej i społecznej. Wrażenia estetyczne wywierają ogromny wpływ na mieszkańców, a w szczególności na odwiedzających. Wzorem niektórych polskich gmin, a głównie niemieckich i austriackich, należy wygospodarować środki na cykliczne odnawianie elewacji na głównych ciągach komunikacyjnych. Należy to powiązać z systemem motywującym właścicieli lub najemców poprzez instrumenty ekonomiczne (np.: obniżając stawki podatków od nieruchomości) oraz prawne (warunki umów najmu, dzierżawy lub sprzedaży).

 -       Na bazie istniejących ścieżek rowerowych wytworzenie zielonych ciągów spacerowych spinających poszczególne wsie z atrakcyjnymi miejscami wycieczek.

-       Renowację zieleni (parków, alei, tras spacerowych).

-       Likwidacja „Dzikich wysypisk” śmieci na terenie całej gminy – wyrzucanie odpadów w miejscach niedozwolonych, będzie karane w sposób przykładowy - karą maksymalną przewidzianą w prawie polskim za tego rodzaju czyn.

Obraz „kolorowej” i zadbanej gminy spowoduje, że odwiedzający staną się jej żywą reklamą, polecając naszą gminę swoim znajomym.

Gmina to wspólnota mieszkańców, wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to, jak nam się w niej żyje.